Klíčové pojmy kulturních studií II., letní semestr 2013/2014

20.02.2014 08:26

seminář Ondřeje Daniela pro magisterské a doktorské studenty založený na čtení a společné interpretaci textů. 

Sylabus v pdf ke stažení zde.

Místo konání: FF UK, Hybernská 3, 110 00 Praha 1, místnost č. 202.

Čas konání: pondělí 17:30.

 

První text (24. 2. 2014) k semináři Klíčové pojmy kulturních studií II. Jedná se o knihu Společnost spektáklu Guye Deborda (1967), který můžeme číst buď jako jednu z klíčových prací, z nichž vychází pozdější vizuální studia, anebo jako politický manifest vycházející především z Marxova Kapitálu.

Knížku si prosím stáhněte tady (pdf).

Pokud byste se chtěli dočíst něco o pozadí jejího vzniku, pak si prosím projděte tuto stránku

 

Stejnojmenný film Guye Deborda najdete v případě Vašeho zájmu tady.

Pokud byste chtěli ve studiu situacionismu pokračovat, pak Vám mohu doporučit tuto knížku.
Pro kritiku zleva tohoto v souvislosti s francouzským květnem 1968 někdy až příliš přeceňovaného směru si můžete projít tento pamflet.

 

Příští hodinu (10. 3. 2014) si zopakujeme první a pravděpodobně nejdůležitější kapitolu Společnosti spektáklu..

Pro snazší orientaci v textu posílám tohoto "průvodce". Na příští hodinu by pomohlo přečíst si jeho prvních 19 stran.

 

Příště (17. 3. 2014) budeme pokračovat ve čtení Společnosti spektáklu a projdeme minimálně další tři kapitoly:
IV. Proletariát jako subjekt a reprezentace
V. Čas a dějiny
VI. Spektakulární čas

 

Za 14 dní bychom tak doklepli zbytek knížky, tj. kapitoly:
VIII. Negace a konzumace v kultuře
IX. Materializovaná ideologie
a užitečné mohou být i Poznámky k českému vydání

 

Moje tři spektakulární objevy, o niž jsem Vám říkal včera, jsou tady:
1. Kapucino „Já ti to taky“ 
2. Jirka Koběrský feat. Adel „Kozy kozy ven“ 

3. Thomas Sean Knebl feat. Tomio Okamura „Hooligans“ (zde i v ruské verzi). Od tohoto zpěváka vřele doporučuji jeho veškerou produkci, a to jak v českých, ruských i anglických verzích.

 

Zatímco první dva tracky jsou poměrně výmluvné, může mi prosím někdo vysvětlit dějovou linii, zejména se zřetelem na postavu metalisty  v tvorbě posledního z trojice finalistů?

 

Příští hodinu (24. 3. 2014) dorazíme Debordovu Společnost spektáklu a další týden (31. 3.) pak začneme čtení Mirzoeffova Úvodu do Vizuálních kultury. Prvních 50 stránek si prosím stáhněte tu.

 

Včera (31. 3. 2014) jsme zvládli prodiskutovat jen úvodní kapitolu. Příště (7. 4. 2014) tedy musíme probrat první polovinu první části - tzn. obraz a fotografii.
Virtualitu bychom nechali jako celek na další hodinu (14. dubna). V hodině po velikonocích (28. dubna) pak probereme celý zbytek - druhou a třetí část tak, aby nám v květnu zbyl čas na diskuzi nad (neo)normalizací, která sice bude úkrok stranou, ale to by nemělo vůbec vadit.

 

Na příští hodině (5. 5. 2014) budeme diskutovat dvě případové studie z Mirzoeffovy knížky - 4. Transkultura: Podoby Konga a 5. Jak lze vidět pohlaví.